قالیشویی ثامن مشهد

ترمیم فرش یا رفوگری چیست؟

 

تاریخچه رفوگری

مرمت فرش از این نظر اهمیت دارد که هر چه فرش عمر بیشتری کند ارزش بیشتری پیدا می‌کند. عمر و ماندگاری از ویژگی‌های فرش دستباف محسوب می‌شوند. این نوع فرش‌ها نسبت به نمونه‌های دیگر، دارای عمر بیشتر و قابلیت بسیار بالاتر برای پاکیزگی و نظافت هستند. زیبایی فرش دستباف بر اثر پا خوردن، نور و شستشو افزایش پیدا می‌کند و چشم‌نوازی خود را از دست نمی‌دهد. این موضوع در فرش‌ها رنگ‌شده با مواد طبیعی بیشتر قابل رویت است. ارزش مالی و هنری فرش‌های دستباف با گذشت زمان افزایش می‌یابد. در نتیجه ترمیم فرش و رفوگری آن این امکان را می‌دهد که فرش‌ها طول عمری بیشتر و ارزشی بالاتر داشته باشند.

فرش ایرانی همچون باغی پر نقش و نگار در میان هنرهای دستی جهان می‌درخشد. باستان‌شناسان قالی «پازیریک» را قدیمی‌ترین فرش دنیا می‌دانند که قدمت آن به تقریبا دو هزار سال پیش باز‌می‌گردد. پازیریک یک اثر کاملا ایرانی است که هم‌اکنون در موزه آرمیتاژ کشور روسیه نگهداری می‌شود. این فرش قدیمی‌ترین فرش باقی‌مانده متعلق به ۵۰۰ سال پیش از میلاد است و احتمال می‌رود بافت و ترمیم فرش صد سال پیش از این نیز انجام شده باشد. مرمت فرش روشی است که با استفاده از آن می‌تواند فرش‌ها را برای مدتی طولانی نگهداری کرد، ترمیم فرش به شیوه رفوگری همزمان با فرش بافی به وجود آمده است ولی زمان دقیقی برای انجام روش‌های مختلف رفوگری مشخص نشده.

ترمیم فرش یا رفوگری چیست؟

ترمیم فرش برای برطرف کردن کجی، پارگی، پوسیدگی، سوختگی و آسیب‌دیدگی فرش انجام می‌شود. برای تعمیر فرش و رفع عیوب جزئی آن از ریشه بافی، شیرازه دوزی، رفوگری و رفع چروکیدگی استفاده می‌شود و ترمیم عیوب گسترده‌تر مانند پوسیدگی و سوختگی با استفاده از روش‌های مرمت فرش انجام می‌شود.

رج به رج و پود به پود فرش‌های ایرانی، حاصل تلاش هنرمندان خوش‌ذوق این مرز و بوم است؛ بنابراین حفظ و نگهداری و ترمیم فرش در صورت آسیب دیدن، نگهداری از هنر و تاریخ محسوب می‌شود. ترمیم فرش یعنی بر طرف کردن عیوب فرش برای عرضه آن. در بسیاری از مواقع فرش پوسیده، سوخته و آسیب‌دیده رفوگری شده و در موزه‌ها به نمایش در می‌آید زیرا ارزش فرش رفوگری شده که دارای قدمتی طولانی است از نظر مادی و معنوی بسیار بیشتر از فرش رفو نشده و دارای ایراد است.

ترمیم فرش چطور انجام می‌شود؟

برای مرمت فرش به وسایلی از جمله چاقوی بافت، نخ و سوزن، درفش، موم، انبردست، کلاف‌های هم‌جنس فرش و انگشتانه نیاز است. در رفوگری فرش ابتدا فرش شسته شده و سپس گره‌های آسیب‌دیده باقی‌مانده با سوزن و درفش از فرش جدا می‌شود. اگر بخش آسیب‌دیده بزرگ باشد آن را در قاب چوبی قرار داده و سپس تارکشی و گره‌زنی انجام می‌شود تا فرش به حالت قبلی خود باز گردد. برای رفع پیچ‌خوردگی و چروک، فرش را با نوارهایی از پشت محکم کرده و فرش را به حالت استاندارد باز می‌گردانند.

هر نوع آسیب‌دیدگی که به پرزها، چله یا پودهای فرش آسیب بزند مانند دررفتگی، پوسیدگی، فرسودگی، بیدزدگی، پارگی، سوختگی و رنگ‌پریدگی نیاز به ترمیم به شیوه مناسب خود دارد. برای دررفتگی چله و آسیب عمیق به پودها روش‌های تخصصی‌تری وجود دارد ولی آسیب دیدن پرزها با گره زدن مجدد رفع می‌شود.

ثبت سفارش آنلاین

با ثبت سفارش آنلاین در قالیشویی ثامن مشهد 10 درصد تخفیف ویژه بگیرید

خدمات دیگر در قالیشویی مشهد…

مقالات کاربردی

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست